Hoe een CV-expansievat en manometer correct aansluiten?

Water dat opgewarmd wordt zet uit. In een afgesloten circuit, zoals een warmwaterinstallatie, kan dat water geen kant op.
Uw expansievat vangt dit op. Bij afkoeling van het water drukt het expansievat het opgenomen water tijdens de uitzetting terug in de leidingen. Door dit gesloten circuit blijft de installatie zuurstofvrij. En dit is nu juist belangrijk om corrosie te vermijden; want de zuurstof zorgt voor corrosie.
Als uw expansievat vol cv-water is functioneert het niet meer en dien je het te vervangen. U kan dit controleren door met 'n muntstuk tegen de onderzijde van het vat te tikken. Is het 'n 'dof' geluid dan is het vat vol water en dient het vervangen.

Capaciteit van het vat.
Bij vervanging van het expansievat is het niet eenvoudig de juiste capaciteit van het vat te berekenen. Het is dus aangewezen om bij vervanging de capaciteit van het bestaande expansievat als leidraad te nemen. De meeste gebruikte vaten in “gewone” woningen zijn: 18L – 25L – 35L.

Mijn expansievat vervangen.
Hoe ga je tewerk? We gaan ervan uit dat:
* het expansievat BIJ de CV-ketel geplaatst is (bv. niet IN de gasketel e.d.);
* dat u wil aansluiten op de oude leiding en
* een Levica® expansievat gekocht heeft met het overeenstemmend volume van uw oud expansievat (18-25 of 35 liter).

1. We laten het Cv-water af door een ‘tuinslang” te verbinden met de aftapkraan;  deze vind je 'meestal' aan de achter onderzijde' van de Cv-ketel. Als er afsluiters op het ketelvertrek aanwezig zijn - op vertrek EN retour – sluiten we deze af (draaien ze dicht) waardoor we heel wat water minder moeten aflaten.
2. Het oude expansievat losdraaien en verwijderen. Opgelet, het oude vat zit vol water en is best wel zwaar. In een vat van 25L zit wel degelijk 25 liter water.
3. We sluiten het nieuwe Levica expansievat aan op de bestaande 3/4" leiding. Tussen CV ketel en expansievat géén afsluiter plaatsen.
4. Het is aan te raden om op het expansievat een geëigende goedgekeurde terugslagklep te voorzien. Hierdoor vermijden we om bij de volgende vervangbeurt weerom water te moeten aflaten.
5. Het is ook zinvol om bij vervanging van het expansievat ook de CV-veiligheidsklep met manometer te vervangen.
Je kan bij vervanging ook overwegen om het nieuwe expansievat niet meer aan te sluiten op de oude leidingen maar op 'n expansievat console. De console wordt tegen de wand gemonteerd en van daaruit aangesloten op de retour leiding.
De console wordt compleet geleverd met terugslagklep - CV-veiligheidsklep -  manometer en automatische ontluchter. Het voordeel van 'n console is dat het gewicht van het gevulde expansievat NIET meer aan de buizen 'hangt' maar aan de console.

Installatie van CV veiligheidsklep en manometer (presco-mano).
1. Tussen cv-ketel en presco-mano géén afsluiter plaatsen.
2. Veiligheidskleppen - presco-mano -  nooit ondersteboven plaatsen.
3. Veiligheidskleppen voor verwarming en boilers ( warm water) nooit verwisselen.
4. Zo mogelijk de veiligheidsklep maximaal 1 m. van de ketel plaatsen en maximaal 2 m. hoger (na ketel).
5. De veiligheidsklep aansluiten op de afvoer d.m.v. trechter met controleopening.

Regeling druk - manometer.

Statische druk.
De statische druk geeft de waarde van de druk in stilstaande vloeistoffen: de druk van het water in de leidingen. Concreet verwijst dit naar de hoogte tussen het bovenste punt van de installatie en het vat.
In een woning met één verdiep en de ketel op gelijkvloers is de statische druk 2,5m + 1m =3,5 m WK of 0,35 bar.

Voordruk.
De voordruk in het expansievat  moet steeds iets hoger zijn dan de statische druk: gewoonlijk 0,3 bar hoger. In het boven genoemd voorbeeld bedraagt de voordruk van het expansievat 0,35 + 0,3 = 0,65 bar.
Een expansievat, aangekocht in de winkel heeft meestal een voordruk van 1,5 bar. Zeer belangrijk! Deze voordruk dient in ons voorbeeld dan ook bijgesteld (afgelaten) naar 0,65 bar VOOR het plaatsen van het vat.

Vuldruk.
De vuldruk wordt afgelezen op de manometer. De vuldruk van de installatie (water opzetten) wordt 0,25 à 0,50 bar hoger genomen. In ons geval is de vuldruk tussen 0,90 en 1,15 bar.



TOP